POBEDI DIJABETES

Dijabetes i maraton

Kontinuirano merenje glikemije(CGM)

Nakon dužeg vremena ponovo sam prisutan na blogu. U međuvremenu nije bilo nekih specijalnih stvari o kojima bih pisao-sezona je počela, treniram već duže od dva meseca i za sad sve dobro ide bar što se tiče treninga i zdravlja. Što se tiče nekih drugih stvari tu baš nije sve kako bi trebalo da bude..

Slatki karavan zdravlja ’Od Vardara do Triglava’ je bar za sad otkazan jer se lanac za koji sam mislio da je veoma jak ispadanjem jedne karike raspao kao da nikad nije ni bio.  Humanost treba biti iznad vlastitih interesa ali očigledno sam pogrešio u proceni ljudi.

Razočarali su me i sponzori koji su puno obećavali a malo od toga ispunili tako da verovatno od akcije 12 maratona godišnje-jedan mesečno neće ništa biti, bar ne ove sezone..

Trebao sam juče da trčim maraton u Slovačkoj ali zbog nekolegijalnosti dela ekipe koja je trebala ići sa mnom i podeliti troškove putovanja nisam otišao..Nešto što se nedeljama zna i dogovara ne otkazuje se dan pred polazak. Možete istrčati 100 maratona ali ako niste čovek od reči sve vam pada u vodu!

Dva dana pred maraton sam stavio senzor koji kontinuirano meri glikemije a one se prikazuju na displeju insulinske pumpe i iskoristio situaciju da napravim mali foto album koji će vam nadam se bar malo pomoći da shvatite šta se dešava sa glikemijama tokom fizičke aktivnosti. Sve treninge sam radio onako kako ne treba, tj. nisam korigovao doze inulina i UH samo da bi videli šta se dešava sa glikemijama i da bi u zavisnosti od osobe do osobe promenili režime ishrane i datog insulina.

Prvi dan sam radio vežbe snage i posle svake serije sam slikao glikemije, početna glikemija je bila 6.5,

posle pet serija po četiri zgiba glikemija je počela da raste na 7.2,

posle pet serija sklekova i vežbi sa elastičnim trakama glikemija nastavlja da raste na 7.4,

i na kraju posle svih vežbi i trbušnjaka raste još brže na 9.5,

Trenizi snage i aerobni treninzi koji traju do sat vremena u većini slučajeva izazivaju podizanje nivoa šećera u krvi i na to treba obratiti pažnju. Naravno svi smo različiti i ovo ne mora da bude kod svakoga ali kod većine jeste. Kod neutreniranih dijabetičara može da se desi da hipoglikemija brže dođe.

Jutros sam imao po planu 18km trčanja plus pola sata bici trenažera, skoro dva i po sata  minuta aerobnog vežbanja. Počeo sam sa glikemijom 8.0,

u prvih 25 minuta trčanja glikemije rastu na 9.4,

i tu većina greši jer misli da će one nastaviti rast i ne uzimaju dodatne UH a poneki uzimaju i insulin ali moje iskustvo govori drugačije-od samog početka morate da se pripremate za pad šećera koji će vrlo brzo da se počne dešavati i koji vas vodi u hipo ako nešto ne uradite. Naravno obavezno smanjivanje insulina pre teških trka i treninga!

Posle 9km dešava se čudo :), glikemija kreće dole, sad je 7.2

Meni je to znak da odmah počnem uzimati UH jer je to jednosmerna ulica koja se završava sa sigurnom hipoglikemijom, posle 18km trčanja vrednost je 4.6,

A posle 18km i pola sata bici trenažera, tj ukupno 2h 25min. vežbanja vrednost je bila-hipoglikemija!

I pored toga što sam uzeo dve čokoladice i kesicu meda hipo me stigao ali ja sam naučio da ga rešim bez stajanja, što bi se reklo ”na nogama”.

I sad na kraju neki bi rekli-pa dobro završio si sa dobrom vrednošću ali ono što predstoji i što ja ne volim jeste veliki skok glikemije posle i koja je sat vremena posle treninga bila 10.4 mmola. Upravo zbog toga što sam zakasnio sa unosom UH dozvolio sam da me sustigne hipo, da imam pad snage i da imam visoke glikemije nakon treninga. Da sam smanjio bazalne doze insulina i da sam na vreme uzeo UH svega ovoga ne bi bilo. Nije lako sve idealno uskladiti i treba puno iskustva i testiranja da bi shvatilo kako vlastito telo funkcioniše.

Noćas sam imao i hipo koji još uvek na sreću fantastično osećam-moja pumpa je podešena da region od 4.5-9.5 mmola i čim izađem iz tih granica ona me upozorava. Kad je bila hipo ona je pokazivala 5.1,

Ja sam osećao da imam hipo i uzeo sam da izmerim ručni  meračem i vrednost je bila skroz drugačija,

Ovo može biti veliki problem za decu i one koji slabo osećaju hipo, nadam se da će merenje senzora u budućnosti biti daleko preciznije.

U svakom slučaju korišćenje CGM sistema ima puno pozitivnih stvari i ja mislim da će u budućnosti ovaj sistem biti jeftiniji i pristupačniji većini dijabetičara što će im omogućiti bolji i kvalitetniji život. Pomoću njega vrlo lako utvrdite koje vam namirnice brzo podižu šećere i rešite mnoge svakodnevne oscilacije koje vam prave probleme.

A nadam se da sam vam bar malo razjasnio neke stvari a ako nisam pitajte me možda znam odgovor na vaše pitanje :)

9 Comments

  1. Sad cu ja da te pitam nesto sto verovatno svaki daibeticar zna, ali sam ja izgleda propustila tu lekciju:), kako to da ti secer ide gore dok vezbas?
    Ja sam na penu i nikad mi se jos nije desilo da mi seceri idu gore za vreme ili posle vezbanja, vec samo dole.
    Naravno, ne vezbam ovoliko koliko ti vezbas.
    Ako vozim rolere to je obicno jedan krug na Adi ili u teretani jedno sat, sat i po, na kardio spravama.
    Hvala unapred. :)

  2. Nataša šećer ide gore samo u početku vežbanja pogotovo kod sportova snage i intezivnog ali kratkog vežbanja. To se dešava zbog toga što grupa hormona(kortizol, adrenalin, hormon rasta, glukagon) u početku tera jetru da prozvodi veće količine glukoze i pravi neki vid rezistencije na glukozu, tj.smanjuje se unos glukoze u mišiće. To je odgovor na neki vid stresa koji se u startu dešava. Naravno što je trening duži ta situacija se menja i počinje nagli unos šećera u mišiće i samim tim se smanjuje količina u krvi što dovodi do hipoglikemije. Također je vrlo bitno reći da smo svi različiti i da ti procesi nisu isti kod svih. A propustila si lekciju :)kao i većina dijabetičara jer malo ko od doktora zna ove stvari i želi da ih prenese onima kojima to treba…

  3. Hvala Nino.
    Moj pocetak primanja insulina je bio takav da su mi dali onaj pen u ruke, rekli da primam dva puta dnevno (pocela sa mixtardom) i da dodjem na kontrolu za mesec dana.
    Svaka naredna kontrola na sest meseci, ali to toliko kratko traje da ja ne stignem da pitam ni vaznije stvari. :(
    Plus na sve to imala nekih drugih bitnijih problema (sa detetom), da do skoro nisam ni pokusavala da saznam. Sreca pronasla sam vas, grupu Plavi krug. Od tada mi je mnogo lakse. Barem znam da imam koga da pitam.
    Tebi hvala na strpljenju za ova moja pocetnicka pitanja.:)

  4. Hteo sam da pitam nesto sto me buni a neko od vas mozda zna u cemu je stvar.Ranije sam 4x davao insulin 3x actrapid i 1x insulatard u 22h.Imao sam dobre rezultate glikemije cak je to vodilo u hipo tako da sam morao da smanjujem doze,ali to 4x dnevno je malo dosadno i zahtevno.Isao sam kod doktora Braca Milovanovica u Vrnj.Banju i on mi je rekao da actrapid iskljucim a da uzimam 2x insulatard ujutru i uvece u razdoblju od 12 sati,actrapid samo kao dnevnu dopunu u slucaju hiper glikemije.Sada imam situaciju da mi je u nekom periodu vremenskom recimo 10-15 dana bude glikemija sasvim u redu od 5-8 a kasnije dodje period kada mi je od 7 pa cak i do 15 ponekad a terapija je ista,cak i kad dam actrapid on slabo deluje.Da li znate mozda u cemu je stvar.

  5. Ivane,
    ja nisam doktor i ne bih smeo da dajem nikakve analize kada je vaš slučaj u pitanju. Svaki organizam je različit i razlićito deluje , od dana do dana, od meseca do meseca. Morate da odete kod vašeg doktora i da mu iznesete svoj problem.

  6. I ja imam šečer. :D

  7. Zeleno za zdravlje bih ti savetovala da pročitaš, Viktpria Boutenko. Imam tip 1, tako kažu otkrili su mi ga prije nešto manje od 2 mjeseca, mislim da mi nebi trebali nikakve uh meni šećeri rastu do preko 33.3kad jedem slatkiše, grickalice i ostalo, kad jedem sirovo povrće bude daleko bolji,ne želim se bosti, kad ga zelenje tako spušta bude mi do 6.5! Još sam čula da je i listić čuvar kuće 3 puta dnevno dobar, ulje crnog kima kažu spusti sa 20 na 9, meni jako paše kad ga uzmem jednu jušnu žlicu iza jela. Pozdravljam vas sve i ljudi zeleno zeleno nas čuva od šećernih uspona i padova, spirulina sunce i laneno ulje

  8. Hteo sam a te pitam za koliko umanjujes doze insulina procentualno kada imas tako tezak trening u odnosu na dan kada recimo ne vezbas?

  9. Mihajlo, nema pravila.. Generalno ja smanjujem bazale samo za trening trčanja koji traje duže od 2 sata. Ponekad smanjujem bolusnu dozu pred trening ali najčešće ne diram ništa jer ja u 90% treniram rano ujutro kad nema aktivnog insulina.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2014 POBEDI DIJABETES

Theme by Anders NorenUp ↑